ESCAPサイドイベント

インチョン戦略と精神障害についての提言

WNUSP, APCD, TCI Asia1)

 

私たち精神障害者は、アジア太平洋地域で障害者権利条約(Convention on the Rights of Persons with Disabilities以下、CRPD)を実現するために、また他の者との平等を基礎として生活のあらゆる面において完全なかつ効果的な参加を保障するための重要な政策の道具としてインチョン戦略を認識しています。私たちは、持続可能な開発目標(Sustainable Development Goals: SDGs)が障害者の問題を認識することを保障するインチョン戦略の国連アジア太平洋経済社会委員会(United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific: UN-ESCAP)の貢献に感謝しています。

精神障害者は、世界中で、そしてアジア太平洋地域でも、ひどい差別や排除に直面しています。開発および地域社会へのインクルージョンにおいて領域横断的な克服できない障壁に直面しています。そのような障壁は、法的な、態度の、あるいは物理的/経済的な障壁です。

インチョン戦略のすべての目標は私たちに関係があります。しかし、私たちはそのうちのいくつかを強調します。

 

a. 精神障害者のための政策の過程や意思決定に参加することは、選挙権や市民権の否定によって難しくなっています。CRPDに国内の法制を一致させる活動(インチョン戦略の目標9)は、法律の前にひとしく認められる権利(第12条)についての一般的意見などの障害者権利委員会の関連する法制を考慮に入れなくてはなりません。

 

b. この地域じゅうで私たちは、地域での虐待や強制入院および強制治療に直面しているという知らせを受けています。その理由の一部は、地域での支援サービスの代わりに精神医療施設の数が増えていることです。そのような政策は、すべての開発過程への参加とその利用を制限します。私たちは、とくにCRPDの第19条に沿って「障害者が、地域社会のなかで自立した生活を送れるように支援する介助者およびピア・カウンセリングなどのサービスおよびプログラム」を利用できること、というインチョン戦略の目標4の実行のための努力において私たちのニーズを考慮することを政府に求めます。

 

c. 貧困の削減、生活全体をエンパワメントすること、社会保障の計画は、私たちにとくに関係します。私たちは、地域に存在するそのようなプログラムへの私たちのインクルージョンを求めます。

 

d. アジア太平洋地域は、自然災害に遭いやすい傾向があります。災害の軽減と対応において、他の者との平等を基礎として私たちのインクルージョンを考えることを求めます。とくに、トラウマに着目したカウンセリングの方法やほかの地域開発のオルタナティブによって、精神的な(psychosocial)効果にかんする災害対処のための地域における豊かな精神的な支援体制がなくてはなりません。

 

e. 私たちについての情報は、公共政策のデータに載っていません。アジア太平洋地域の政府は、公共政策立案のためにデータを収集しながら、いつも私たちの有権者を心に留めておかなくてはなりません。

 

[訳註]

1) 精神医療ユーザー・サバイバーネットワーク(World Network of Users and Survivors of Psychiatry: WNUSP)、アジア太平洋障害者センター(Asia-Pacific Center on Disabilities: APCD)、アジアにおけるインクルージョンのための地域変革(Transforming Communities for Inclusion, Asia: TCI Asia

 

(訳:伊東香純)

 

(原文)

 

Recommendations on Incheon Strategy and persons with Psycho-social Disability
WNUSP, APCD, TCI Asia


We, persons with psychosocial disabilities, acknowledge the Incheon Strategy as an important policy instrument to realize the CRPD for the Asia Pacific region, to ensure our full and effective participation in all aspects of life, on equal basis with others. We congratulate the UN-ESCAP for the contribution of Incheon Strategy to ensure that SDGs recognize the issues of persons with disabilities.
Persons with psychosocial disabilities face high discrimination and exclusion around the world, and also in Asia Pacific, having to cross-over insurmountable barriers, in being included in Development, and in our communities. Such barriers may be legal, attitudinal or physical / economic barriers.
All goals of IS are relevant for us. We however place accent on some of them-
a. Participation in political processes and decision-making for persons with psychosocial disabilities is compromised in Asia, due to denial of right to vote and citizenship. Efforts to harmonise national legislation with the CRPD (IS Goal 9) have to take into consideration related jurisprudence of the CRPD committee including the general comment on equal recognition before the law (Article 12).
b. Throughout the region, we receive news of people facing abuse in their community or forced hospitalisation and treatment, partly because of increase in number of mental health institutions instead of community support services. Such policies restrict our access to and participation in all Development processes. We call for goverenments to consider our needs in their effort to implement IS goal 4, especially access “to services and programmes, including for personal assistance and peer counselling, that support persons with disabilities, (…), in living independently in the community”  in line with Article 19 of the CRPD.
c. Poverty reduction, empowerment through livelihoods and social protection schemes are extremely relevant for us, and we want inclusion in all such program that exist in the region.
d. The Asia Pacific region is prone to natural disasters. We want to see our inclusion on equal basis with others, in Disaster mitigation and interventions. Particularly, there must be rich psychosocial support systems in communities which will specifically address disaster related psychosocial effects by trauma informed counselling methods and other community development alternatives.
e. Information about us is not found in any public policy data. States parties in Asia Pacific must always keep our constituency in mind, while collecting data towards public policy making.